BICARA PERJUANGAN: APA CITER PASAL TERUSAN DI SEGENTING KRA.. ???

BICARA PERJUANGAN: APA CITER PASAL TERUSAN DI SEGENTING KRA.. ???: Kecoh jugak sekarang pasal pemotongan kat Segenting Kra untuk membina laluan air seperti  Terusan   Panama  dan Terusan Suez ..  Ada ya…

Advertisements

PEKA dan SPRM, Finas dan bahasaku; Ketam Melayu dan Cina

Macam mana? Comel tak ketam-ketam itu. Comelkan. Kalau comel ajaklah ...
CUIT

ZAINI HASSAN (ZAINIBINHASSAN@GMAIL.COM) | 04 Mac 2015 12:31 AM
SPRM sebagai rakan strategik

SEMALAM saya dijemput menjadi ahli panel satu forum mengenai alam sekitar. Ia dianjurkan bersama oleh sebuah badan aktivis alam sekitar dikenali sebagai Pertubuhan Pelindung Khazanah Alam Malaysia (PEKA) dengan kerjasama Institut Akhbar Malaysia (IAM) di Restoran Saloma, Jalan Ampang.
Ramai yang hadir termasuk rakan wartawan. Banyak perkara yang dibincangkan. Turut disentuh isu tragedi terbaharu – kemusnahan alam di Cameron Highlands, banjir kuning di Kelantan serta pendedahan mengenai kerosakan sistem ekologi di Pulau Mabul di Sempurna, Sabah.
Juga dibincangkan mengenai penglibatan politik dalam isu-isu itu. Serta bagaimana kerajaan negeri gagal menangani soal kemusnahan yang berlaku di hadapan mata mereka.
Terlalu banyak ketirisannya. Ini bukan membabitkan soal kesedaran, tetapi lebih kepada penguatkuasaan. Ini juga membabitkan soal wang dan ringgit. Ini juga membabitkan soal makan suap oleh para pegawai penguatkuasaan yang sudah menjadi darah daging mereka.
Isu rasuah sering dibangkitkan oleh rakyat. Bukan sahaja berlaku di peringkat tertinggi, namun yang paling banyak ialah membabitkan peringkat rendah. Akhir­nya bukan pegawai-pegawai yang terbabit dipersalahkan, tetapi kerajaan secara keseluruhannya.
Namun apa yang menarik perhatian saya semasa kami bersembang semasa makan tengah hari ialah bagaimana kreatifnya PEKA cuba menangani masalah ini.
Mereka telah bekerjasama dengan SPRM sebagai rakan strategik. Pegawai-pegawai SPRM akan digunakan untuk berhubung dengan agensi-agensi kerajaan yang berkaitan.
“Jika kami sendiri yang berhubung dengan mereka tidak jalan,” kata Presiden PEKA, Puan Sri Shariffa Sabrina Syek Akil.
“Dengan SPRM mereka takut sikit,” tegas beliau.
Memang benar, sepatutnya apa yang dilakukan oleh PEKA itu perlu dituruti oleh NGO-NGO yang lain, malah oleh agensi-agensi sensitif kerajaan yang lain seperti Jabatan Hutan, jabatan penguatkuasaan di pihak-pihak berkuasa tempatan dan lain-lain.
Tahniah PEKA kerana kepekaan untuk memelihara khazanah alam ciptaan Allah SWT demi generasi anak cucu akan datang.
Bahasa rasmi Finas sudah bertukarkah?
FINAS ditubuhkan sejak 1980 dengan niat baik oleh Timbalan Perdana Menteri pada masa itu, Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad, kini Tun. Tetapi sehingga kini setelah ratusan juta diperuntukkan, orang masih tertanya-tanya apakah kejayaan Finas yang boleh dibanggakan?
Pada suatu masa dahulu, Finas merai ulang tahun pembentukannya setiap tahun, tetapi ada orang kata untuk merai kejayaan apa?
Berbanding dengan agensi kerajaan lain yang lebih memberi sumbangan kepada agama, bangsa dan negara, Finas dikatakan hanya boleh merasa bangga dengan kewujudannya sahaja.
Jadi tidak hairanlah kalau akhir­nya menteri berkenaan mengarahkan untuk acara perayaan ulang tahun Finas tidak diadakan. Sekali gus menjimatkan ratusan ribu ringgit untuk mengadakan acara jamuan besar di hotel terkenal di bandar raya Kuala Lumpur.
Sejak Finas ditubuhkan terdapat enam orang yang telah dilantik sebagai ketua pengarahnya iaitu – Ismail Zain, Datuk Zain Hamzah, Allahyarham Datuk Sharif Ahmad, Datuk Mahyiddin Mustakim, Naguib Razak, Raja Rozaimi Dalnish Shah dan sekarang ini Datuk Kamil Othman yang dulunya pengarah MDEC.
Sejak dulu bahasa rasmi yang diguna oleh semua kegiatan Finas adalah bahasa Melayu. Tetapi sejak kebelakangan ini bahasanya adalah Inggeris?
Adakah apa yang didengar saya itu benar? Kalau benar apa sebabnya Finas mahu menukar bahasa rasmi agensi kerajaan daripada bahasa Melayu ke bahasa Inggeris?
Kalau perkara ini benar-benar berlaku, itu sudah tentu satu perkembangan yang amat menyedihkan. Bahasa Jiwa Bangsa? Bahasaku Oh Bahasaku…
Ketam Cina dan Ketam Melayu…
SAYA tertarik dengan satu kisah ketam. Saya menerimanya melalui WhatsApp. Saya tidak tahu siapa penulisnya, namun kisah itu cukup untuk direnungi oleh kita semua.
Kisahnya begini:
Pada pagi itu dia pergilah ke pasar borong dan berjalan ke satu kedai milik Cina yang menjual ketam.
Melayu: Apek, ketam ada jual ka?
Cina: Ada… ada… lu mau ketam Cina ka ketam Melayu?
Melayu: Aik! Ketam pun ada Melayu dengan Cina ka apek? Cuba lu tunjuk mana ketam Melayu, mana ketam Cina?
Cina: Itu sana dalam bekas ada tutup, ketam Cina. Sana dalam bekas tak ada tutup, ketam Melayu la…
Melayu: Apa pasal ketam Cina apek kasi tutup… ketam Melayu apek tak kasi tutup?
Cina: Itu ketam Cina kalau satu ekor keluar…. yang lain akan tengok dan kasi belajar macam mana boleh keluar dari bekas. Nanti lama-lama semua ketam pandai macam mana mau keluar dari bekas. Jadi semua keluar la.
Melayu: Ketam Melayu tak itu macam ka?
Cina: Ketam Melayu, kalau satu ekor keluar yang lain kasi tarik itu kaki ketam tadi… jangan kasi keluar. Dia mau dia seekor saja keluar… yang lain biar dalam bekas. Kalau dia sudah keluar, dia terus lari, tak mau ajar yang lain macam mana mau keluar.
MORAL:
Begitulah cerita ketam Melayu dengan ketam Cina. Hakikatnya, jika orang Cina berniaga, Cina lain tak kacau, dia tengok saja dan belajar macam mana boleh berjaya.
Cina yang sudah berjaya itu pula, akan ajar Cina lain agar berjaya juga.
Kalau orang Melayu, bila satu Melayu nak berjaya, Melayu lain akan guna apa saja supaya Melayu tu jatuh balik. Macam ketam Melayu, apabila seekor ketam berjaya hendak naik, ketam lain tarik kaki dia, akhirnya seorang pun tak dapat naik. Lepas tu mulalah bergaduh sesama sendiri.
Benarkah begitu? Adakah kerana sifat itu orang Melayu tidak senang-senang sampai sekarang? Adakah oleh kerana itu, matlamat 30 peratus penguasaan ekonomi masih tidak tercapai?
Saya diberitahu di pasar raya IT di Plaza Low Yat misalnya, peniaga-peniaga Cina tolong-menolong antara satu sama lain bagi memastikan supply chain dikongsi dan dikuasai bersama. Begitu juga dalam bidang-bidang lain. Jika sudah ada rantai, pastikan rantai itu tidak putus, malah disambung-sambung sehingga lebih utuh dan besar.
Wallahualam…

Buktikan persaudaraan bukan retorik

Oleh RAHISAM RAMLI
Orang ramai mengangkat mayat seorang kanak-kanak Palestin yang terbunuh dalam serangan udara Israel yang turut meranapkan rumah keluarga kanak-kanak malang ini di utara Gaza, kelmarin. – REUTERS
KETIKA ini saudara Islam kita di Gaza sedang menanggung penderitaan akibat kezaliman tentera zionis. Bagi mereka yang prihatin, sedia maklum saudara kita di Syria juga perit berada dalam zon pembunuhan. Tidak lupa saudara kita di Rohingya menjadi mangsa kebuluran dan pelarian.
Besar sungguh ujian Allah SWT yang dihadapi mereka pada bulan Ramadan ini. Apakah yang termampu kita lakukan sebagai saudara Islam?
Konflik dan pergolakan dalam kalangan negara-negara Islam menimbulkan banyak kekeliruan. Apakah persaudaraan Islam sekadar retorik? Mengapa sukar merea­lisasikan persaudaraan Islam? Adakah realiti persaudaraan hanya tinggal sejarah?
Jawapannya ada di dalam al-Quran. Bukankah persaudaraan ini sebagai satu nikmat yang dianugerahkan Allah SWT (surah ali Imran ayat 103), tanda orang bertakwa (surah az Zukhruf ayat 67) dan simbol kekuatan iman (surah al-Hujurat ayat 10). Bahkan lembaran sirah Rasulullah SAW mengukuhkan sistem negara Islam hanya mampu dibina dengan suntikan nilai persaudaraan.
Akibat banyak pergolakan, wujud pandangan yang pesimis dengan persaudaraan Islam yang disuburkan oleh Baginda Rasulullah. Ada yang bertanya, inikah ajaran Islam? Apabila bukti di hadapan mata membongkar segala kerapuhan umat Islam, payah untuk menjelaskan fakta sebenar. Melainkan mereka yang memahami sirah dan sejarah hidup umat Islam.
Tapi, berapa ramai yang hanya gemar membuat kesimpulan mudah berbanding mencari sebab, faktor, pengaruh dan lain-lain alasan secara ilmiah. Di saat terdapat kajian Indeks Keislaman oleh Profesor Hossein Askari dan Dr. Scheherazde S Rehman dari Universiti George Washington mengejutkan ramai pihak khususnya negara-negara Islam. Dapatan kajian pengkaji meletakkan Ireland di tangga teratas Indeks Keislaman diikuti Denmark, Luxembourg, Sweden, United Kingdom, New Zealand, Singapura, Finland, Norway dan Belgium.
Jadi kita merumuskan bahawa negara sekular Eropah yang tidak begitu mempedulikan perkembangan dan kemajuan Islam, telah berada di tangga teratas Indeks Keislaman.
Timbul kritikan adakah Islam lebih baik di negara Eropah berbanding di negara Islam sendiri? Adakah negara Eropah mencapai piawai keislaman yang lebih baik daripada Arab Saudi yang menempatkan kota suci Mekah dan Madinah? Rasa tercabar dengan indeks keislaman yang merendahkan umat Islam sendiri.
Lalu kita membidas kajian itu kerana rasa dizalimi. Jika indeks itu menyebabkan kita diadili secara tidak tepat, maka kerajaan mencadangkan indeks maqasid syariah dan kaedah pelaksanaan wasatiyyah perlu disokong. Ketika ini persaudaraan Islam perlu menjadi elemen pencapaian yang mesti diusahakan oleh semua pihak.
Kerapuhan persaudaraan Islam dicalar dengan propaganda Barat. Itu hujah yang mudah. Selain itu ia berpunca kerana kejumudan umat Islam sendiri. Meskipun elemen Islam menjadi sebati dalam diri umat Islam tetapi ia masih belum cukup utuh menghadapi cabaran masa kini. Cabaran ini turut menjadi sebab mengapa kerapuhan jati diri sementelah globalisasi dalam dunia umat Islam sedang menular.
Jati diri bermakna identiti sebenar pelaku dalam sesebuah masyarakat. Dalam konteks Islam di Malaysia, elemen Islam sebagai jati diri Melayu sudah diperakui dan sebati dalam bangsa Melayu. Bangsa Melayu selepas menerima Islam sebagai agama dan seterusnya menjadi hukum perundangan negara menjadi kukuh. Meskipun sistem khalifah Islam boleh disamakan sedikit sebanyak dalam semangat pemerintahan sultan, era kesultanan Melayu Melaka dimodifikasikan menurut kesesuaian tempatan.
Malah ekonomi Islam yang dijalankan dalam sistem kesultanan Melayu Melaka membuktikan kekayaan nilai dagangan yang maju. Nikmat persaudaraan terserlah kerana keupayaan sistem pemerintahan dan keyakinan rakyat jelata dalam kehidupan bermasyarakat. Namun apa pula yang menyebabkan nikmat persaudaraan semakin pudar?
Memperkasakan semula jati diri bangsa Melayu, agama Islam haruslah dijadikan sebagai panduan dan pendidik utama kerana tanpa Islam bangsa Melayu akan kehilangan jati diri mereka. Islam terbukti berjaya membina tamadun Melayu yang gemilang sebelum kedatangan penjajah. Oleh itu, menjadi tanggungjawab bangsa Melayu untuk menghayati serta mengamalkan ajaran Islam dalam segenap aspek kehidupan mereka.
Bagaimanakah akan lahir idea baru dalam keadaan diri dibelenggu oleh sikap tertutup? Jelas sekali adalah tidak merelakan apa-apa unsur idea yang lahir daripada amalan ijtihad, mengharamkan kegiatan percambahan idea dengan mengeluarkan fatwa atau bahawa kini pintu ijtihad sudah tertutup.
Selanjutnya, persoalan di mana dan ke manakah hilangnya dinamisme fikrah umat Islam kini? Rata-rata para pendakwah Islam di mana-mana pun dengan rasa selesa dan mudah menawarkan penyelesaian, iaitu “kita hendaklah merujuk kepada al-Quran dan al-Sunnah”.
Para ustaz dan ustazah dengan mudah menyatakan bahawa semua penyelesaian ada dalam kedua-dua sumber. Pendekatan simplistik ini tidak membawa apa-apa kesan yang mampu merangsang sesiapa, akhirnya ia hanya jadi slogan ceramah semata-mata.
Dengan erti kata lain, menyerap pe­ngaruh globalisasi dalam kerangka pemikiran umat Islam jangan sampai mengikis persaudaraan. Jati diri bangsa perlu diberi perhatian segera. Jika tidak, kita tercari-cari identiti siapa yang akhirnya liberalisme dan pluralisme menyerap masuk dalam diri generasi kini.
Orang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah antara kedua saudara kita. Keyakinan adalah asas utama. Maka kita tidak mahu persaudaraan Islam tinggal sekadar mitos. Pendekatan bijak perlu diberi perhatian. Ia bertujuan memugar persaudaraan Islam agar jangan sampai menjadi cerita dongeng sahaja. Berlapang dada. Itu pendekatan pertama mengakui persaudaraan Islam makin rapuh.
Kerapuhan persaudaraan umat Islam dianggap sebagai ujian Allah. Setiap ujian pasti ada hikmah dan hidayah yang tersembunyi. Kita akui persaudaraan Islam masa kini perlu dilestarikan dengan pelbagai aspek politik, sosial dan ekonomi. Dengan harapan bahawa arus globalisasi dan konflik kepentingan dapat diuruskan dengan semangat Islam sebagai agama yang membawa rahmat, bukan mudarat.
Pendekatan kedua, melestarikan akademia Islam. Akademia bermaksud dunia penyelidikan akademik. Kita percaya para sarjana Islam tidak kurang hebatnya. Ramai sarjana yang membuat kajian dalam pelbagai disiplin Islam. Namun masih kurang kajian untuk dijadikan model persaudaraan merentas disiplin ilmu. Pemecahan disiplin ilmu telah mengurangkan impak kajian sarjana Islam. Sekali gus menjadi ruang kajian lain untuk mencari kelemahan dan merendahkan martabat Islam.
Pendekatan ketiga, menjalinkan kerjasama strategik dalam bidang ekonomi. Masalah utama kerapuhan umat Islam ialah jurang antara golongan kaya dan miskin. Rapatkan jurang kemiskinan. Agihkan kekayaan secara adil. Semarakkan sikap dermawan antara negara. Menghidupkan falsafah filantropi Islam pada semua peringkat.
Mekanismenya bermula dengan sistem pendidikan dan institut kajian yang akan menjadi rujukan pihak pelaksana dasar. Sistem riba dijauhkan sama sekali, tetapi syaratnya kredibiliti institusi perbankan Islam mesti dipertingkatkan.
Keempat, sarjana Islam dari pelbagai aliran mazhab mesti menjadi barisan hadapan pendokong persaudaraan Islam. Elakkan kecelaruan pandangan. Bukan bermakna kita tidak meraikan perbezaan pandangan. Berbeza pandangan adalah fitrah. Namun apa guna perbezaan pandangan jika alasan fitrah menjadi sebab kepada barah?
Justeru, buktikan persaudaraan Islam bukan sekadar retorik.
PENULIS ialah Pensyarah Akademi Pengajian Islam Kolej Universiti Islam Melaka



Bersediakah Melayu lepaskan hak?

Oleh Zulkifli Jalil
PERNAHKAH sesiapa melihat orang Melayu dan beragama Islam dalam jumlah makro, masih lagi belajar membaca muqaddam.
Dengan kata lain, masih bertatih membaca alif ba ta dalam usia 50-an. Inilah pengalaman yang pernah diceritakan oleh sebuah badan bukan kerajaan, Kongres Melayu Nusantara (KMN) kepada penulis sepanjang pengembaraan ke Thailand, di satu daerah bernama Nakhon Sawan akhir tahun ini.
Itu antara catatan pengalaman berharga yang dikutip mereka semasa berpeluang melihat sendiri budaya hidup orang Melayu Siam di negeri Gajah Putih itu.
“Kedaifan masyarakat Melayu di negeri yang majoriti penganutnya beragama Buddha itu terserlah dalam episod kehidupan mereka di Nakhon Sawan. Di daerah yang dijejaki pertubuhan ini, orang Melayu Islam hanya pandai bersolat dan membaca ayat lazim sekadar melengkapkan rukun ibadah wajib tersebut,” kata Yang Dipertua KMN, Datuk Tengku Shaifulliazan Tengku Zainal Abidin (gambar).
Namun apa yang menyedihkan, kata Tengku Shaifulliazan, mereka masih ‘merangkak-rangkak’ membaca al-Quran disebabkan guru agama dari selatan Thailand hanya datang setahun sekali ke kampung tersebut.
Jauh di sudut hati terfikir oleh beliau betapa beruntungnya orang Melayu di Malaysia kerana dapat hidup sejahtera dan dapat belajar agama Islam dengan segala kemudahan daripada guru agama hingga ke institusi pengajian Islam.
Namun hari ini, kata beliau, apa yang menyedihkan wujud sebilangan orang Melayu dan Islam di negara ini sanggup mengorbankan hak istimewa mereka kerana politik kepartian yang langsung tidak bersandarkan Perlembagaan Persekutuan.
Lebih teruk lagi, orang Melayu hari ini sanggup berpolitik dengan skripnya ditulis oleh pihak lain sehingga pemimpin Melayu dan Islam yang suatu dahulu gah dengan agenda Islam sanggup mengetepikan hak sendiri, semata-mata kerana mahu menang pilihan raya.
Sikap pemimpin parti terbabit bersekongkol dengan pihak yang cuba menidakkan hak istimewa bangsanya dan meminggirkan institusi diraja amat dikesalkan.
“Parti politik yang bertunjangkan Islam kini sudah bertukar perjuangan. Dan dianggap menjadi pengikut parti yang memperjuangkan kesamarataan dan menghapuskan agenda Dasar Ekonomi Baru (DEB). Sedangkan, tanpa DEB nasib orang Melayu akan senasib orang Melayu seperti di Thailand, Kemboja dan Vietnam,” kata Tengku Shaifulliazan lagi.
Suatu ketika timbul isu pemimpin pembangkang mahu mengurangkan 50 peratus penjawat awam jika mereka berkuasa kelak. Ini perlu diambil perhatian oleh orang Melayu memandangkan hampir 90 peratus penjawat sektor tersebut adalah orang Melayu.
DEB sebenarnya merupakan perisai orang Melayu dan satu-satunya Kerajaan Pusat di dunia yang mampu melaksanakan dasar sehebat itu adalah Barisan Nasional (BN). Atas dasar itu, orang Melayu jangan teragak-agak untuk menyatakan sokongan terhadap BN selagi dasar itu dan dasar seumpama dengannya terus membela orang Melayu.
Adakah orang Melayu bersedia untuk melepaskan hak mereka yang diperuntukkan dalam Perlembagaan Persekutuan sejak 31 Ogos 1957 lagi?
Hak tersebut adalah mengiktiraf agama Islam sebagai agama rasmi negara, hak istimewa orang Melayu dan Bumiputera dalam Perkara 153, institusi raja dan lain-lain lagi. Hari ini, parti pembangkang menghalalkan segalanya demi mencari undi pelbagai golongan rakyat sedangkan ia mengancam hak majoriti orang Melayu.
“Hari ini sebilangan orang Melayu melihat perjuangan individu seperti Datuk Seri Anwar Ibrahim bukan perjuangan beliau tetapi perjuangan DAP yang membawa agenda Malaysian Malaysia.
“Pas pula bukan parti dominan dalam pakatan pembangkang tetapi DAP yang agendanya dibawa oleh PKR. Malangnya orang Melayu masih lagi tidak sedar hak mereka sedang terancam,” kata Tengku Shaifulliazan.
Di Selangor, kata beliau, orang Melayu sudah melihat model negara yang akan dibentuk oleh parti pembangkang jika mereka berjaya dalam misi ke Putrajaya. Orang Melayu semakin kehilangan hak mereka sedikit demi sedikit akibat diulit janji-janji manifesto penuh pesona.
Isu premium tanah yang dikenakan mengikut harga pasaran kepada pemilik tanah di Selangor yang menerima Borang 5A membuka mata rakyat yang selama ini dimomokkan oleh slogan Kerajaaan Negeri Selangor iaitu ‘Merakyatkan Ekonomi Selangor’.
Bayangkan seekar tanah, rakyat perlu membayar RM38,000 untuk bayaran premium di kawasan Tanjung Karang. Jika dua ekar tanah sudah jadi RM72,000. Bagaimana rakyat yang bekerja sebagai peladang hendak membayar premium tersebut semata-mata ingin mendapat geran.
Kesudahannya, dibimbangi tanah orang Melayu terlepas ke tangan orang asing yang sanggup membayar premium tersebut. Lebih menakutkan perkara ini telah dan sedang berlaku di Selangor.
“Alasan kerajaan negeri Selangor hanya mengikut harga pasaran suatu yang tidak logik sama sekali sedangkan semasa era BN memerintah, perkara begini tidak pernah berlaku.
“Premium untuk seekar tanah di kawasan sama hanyalah RM359 sahaja dan rakyat tidak tertekan untuk membayar jumlah tersebut,” kata beliau.
Isu premium tanah menjadi duri dalam daging buat kerajaan PKR Selangor kerana isu tanah melibatkan maruah orang Melayu yang sudah pasti tidak mahu kehilangan hak untuk berpijak di tanah sendiri.
Dunia Melayu menganjur dari Thailand, Vietnam, Kemboja, Malaysia, Brunei, Filipina dengan orang Moro, Indonesia dan seterusnya ke Cape Town, Afrika Selatan.
Cabaran orang Melayu memang besar kerana berdepan dengan persepsi masyarakat dan arus politik yang penuh dengan pelbagai agenda dan muslihat pemain-pemainnya.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20140625/re_07/Bersediakah-Melayu-lepaskan-hak#ixzz35c4T8tTX  © Utusan Melayu (M) Bhd