Misi bantuan bukti komitmen rakyat Malaysia – Muhyiddin

DARI UTUSAN MALAYSIA
26/9/2012

Muhyiddin Yassin bersama Abdul Azeez Abdul Rahim melihat kapal membawa bantuan kemanusiaan ke rakhine, myanmar 2012 di pelabuhan klang, semalam. – UTUSAN/Mohd. Shaharani Saibi

PELABUHAN KLANG 25 Sept. – Tan Sri Muhyiddin Yassin yakin inisiatif Malaysia menyalurkan bantuan kepada masyarakat Rohingya di Myanmar akan menjadi isyarat kepada dunia mengenai komitmen berterusan rakyat negara ini dalam isu kemanusiaan sejagat.
Timbalan Perdana Menteri berkata, penglibatan Malaysia dalam misi kemanusiaan di negara bergolak telah lama dilakukan termasuk misi-misi yang dilaksanakan Kelab Putera 1Malaysia (KP1M).
Beliau berkata, KP1M sehingga kini telah melaksanakan 26 misi bantuan kemanusiaan di negara-negara luar antaranya di Gaza, Palestin dan Somalia.
“Usaha sebegini bukan hanya mendapat sokongan penuh kerajaan, malah, melibatkan pertubuhan bukan kerajaan dan sektor swasta yang mana masing-masing mengumpulkan dana untuk menyalurkan bantuan kepada golongan memerlukan,” katanya.
Beliau berucap pada Majlis Pelepasan Misi Bantuan Kemanusiaan KP1M ke Myanmar di Pelabuhan Barat, di sini hari ini.
Hadir sama, Pengerusi KP1M, Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim dan Duta Myanmar ke Malaysia, U Tin Latt.
Misi bantuan itu merupakan usaha kelab tersebut membantu masyarakat pelbagai etnik dan agama termasuk masyarakat Rohingya di Rakhine, Myanmar yang kini berhadapan kemelut penindasan etnik.
Bantuan berupa makanan, ubat-ubatan serta peralatan penjagaan diri membabitkan 40 kontena itu dihantar menerusi laluan laut dari Pelabuhan Klang, di sini menggunakan kapal kontena, Sinar Bima dan dijangka tiba di Pelabuhan Yangon, Myanmar pada 29 September ini sebelum ditunda ke Pelabuhan Sittwi di Rakhine.
Seramai 50 sukarelawan KP1M dijangka berlepas pada 1 Oktober ini bagi melaksanakan misi kemanusiaan tersebut di Rakhine yang turut terdiri daripada pegawai-pegawai perubatan dan petugas media.
Pada masa sama, Muhyiddin berharap, bantuan kemanusiaan itu dapat meringankan penderitaan yang dihadapi masyarakat pelbagai etnik serta latar belakang yang terlibat dalam kancah pergolakan selaras dengan prinsip serta semangat negara-negara anggota ASEAN.
Bagaimanapun beliau berkata, misi bantuan kemanusiaan itu hanya bersifat sementara, namun ia tidak akan terhenti sekiranya rakyat Malaysia terus menyalurkan bantuan kepada mereka yang terlibat.
Kita yakin kerajaan Myanmar dapat mencari jalan penyelesaian dan mengekalkan kestabilan dan keamanan di kawasan berkenaan.
Ketika masalah itu masih berlaku, masyarakat di kawasan berkenaan terus memerlukan bantuan termasuk pelajaran,” katanya.

Leave a comment